Violadores del Verso
Biografia:
En Saragossa es va fer la paraula, i Violadores del Verso la van elevar a l'enèsima categoria, per a convertir-la en rima. Arquitectes del verb i el ritme, edificant els fonaments pels quals creix i s'expandeix el Hip Hop en aquest país. Convertint rimes en mecanismes de mil·limetrada precisió. Fent que els ritmes funcionin com el motor d'un Rolls Royce. "Licuando" el Jazz per a convertir els temps en roques sòlides. L'expressió del Funk en produccions grosses, amb uns baixos que sonen com bombes per a fer trontollar els fonaments de les muralles més altes. És l'única manera de fer-lo i ells ho han aconseguit. Els textos de Kase-O, Lírico i Sho Hai(Hate)eleven la imperfecció en genialitat, els defectes en virtuts i la virtut en el poder del seu missatge. R de Rumba factura Funk i Jazz menjo si fos una catifa daurada. Bases fosques, denses i crues per a donar forma a un so unic. Compacte i sòlid com una barra de gel. Barri de La Jota, Actur, Les Delícies i Romareda, brou de cultiu i pedrera del grup que estava cridat a remoure els fonaments del Hip Hop en castellà. Les tardes de la Plaça del Rotllo, va anar la seva universitat i les maquetes la seva tesi doctoral, mentre que el ?Especial Zulu? de Dj Potas sonava en Radio Mai els dissabtes a mitjan dia i servia de trampolí per als primers enregistraments de Rap fet pels carrers de Saragossa. 1994 és la data en la qual el nom de Violadors del Vers comença a sonar, solament era un avís, com bé titulava la maqueta de Gangsta Squad, on militaven Líriko i Dj Brutal, i en la qual apareixia la cançó que donaria nom al grup. La història no havia sols que començar. Menys d'un any després ?Poker d'Asos? seria la següent reunió dels quatre Violadors, aquesta vegada dintre de la segona maqueta de Kase O. Mentrestant Rumba, Hate i Jutge havien format Bufank, protagonistes d'una de les maquetes més buscades en la història del Hip Hop en aquest país, el tema?La història interminable? incluída en aquest enregistrament va reunir per última vegada a tots, just abans de començar l'etapa de Violadors del Vers com a tal . Abans de l'edició del primer treball de Violadors, totes estàs maquetes ja eren superventas dintre del mercat alternatiu nacional de cintes i enregistraments casolans. Per aquesta raó no és d'estranyar que la seva mini Lp homònim ?Violadors del vers?(98) / Avoid, anés tota una notícia des que va veure la llum. Compost per sis temes, que eren com màquines d'apiconar de ritmes i versos crus, directes i sincers. Des de la impressionant ?Un Gran Pla?, bestreta del que vindria després, amb aquesta base de Jazz sense pal·liatius, o les goles sagnants d'un temazo hardcore com és?Virtuosos?. Aquesta bestreta en el qual va participar Dj Brutal, va preparar a tots per al cataclisme que ens oferiria el seu primer llarga durada. En 1999 es publica ?Genis? / Avoid. La competició és la seva màxima expressió, el so de Violadors és tan poderós, que fa gran a qui ho escolta, i amb aquest treball marquen la diferència entre els grups de primera categoria i la resta. L'apologia a l'alcohol, les dones, la diversió, el barri, els carrers, l'amistat i la vida del que solament posseïx el seu talent per a destacar sobre els altres. En ?Genis? tot està quadrat, calculat i matemàticament expressat. La competició superlativa de ?Maximo exponent?, himnes com ?Ballantains? o col·laboracions de luxe menjo Jeru The Damaja en ?Solament Queda Consol?, per no parlar de roques de mil quilos de Funk menjo ?Intro 97? o ?Jo Tinc el Funk?. Dieciseis corts que són un diari de les vides de quatre ànimes lliurades a la seva música i a la seva forma d'expressió. ?Genis? aparentment, pot semblar superficial en els textos, per tractar d'aspectes quotidians, però precisament aquesta és la grandesa dels seus versos, fer del quotidià, una mica identificable amb els seus oïdors, que amaga veritats com punys, filosofia de la gent corrent. Intocables i incontestables. Abans que veiés la llum el seu segon àlbum, es publicarien dos maxis. El primer signat per Kase O amb producció de Rumba i titulat ?Merda?, i algun temps després ?Enrere?, que serviria d'avenç per a ?Vicis i Virtuts?, la seva tornada en 2001 gravant per a la seva pròpia discogràfica: Rap Sol. Un decàleg de Funk, Jazz i contundència lírica, on l'honestedat passa a primer pla, sobretodo influït per la seva actuació a Llatinoamèrica. La competició ja aquesta a un nivell superior. La cita que obre el disc: ?No pots competir amb els quals van inventar el teu estil? ho diu tot. Pegadizos corts per a no parar de saltar com el tema que titula el album, absolutes autobiografies escrites amb pols ferm com ?Marrons, Brunes, Corones? (Líric), ?No passa Gens? (Hate), o ?Cap Xavala té amo / perquè ella ho va dir? (Kase O), nous himnes alcohòlics com ?Porta aquest Ron?, la demostració que RdeRumba també sap parlar amb la seva mans en ?La teva i les teves històries? o realitzar bases de Jazz esquizofrénico menjo ?No és cap trofeu noble?. L'àlbum ho tanca una de les grans obres maestas que s'han escrit en la història recent del Hip Hop patrio: ?La ciutat mai dorm?. Raps suprems de flows imparables i bases carregades de centelleigs de genialitat. L'única manera d'escoltar Jazz i Funk para molts dels seus seguidors. La història de Violadors del Vers, no és solament els seus discos, són també els seus concerts, per això no és d'estranyar que hagin gravat en directe el primer disc de Hip Hop en viu a Espanya: ?El teu ets algú / Bombo Clap? Un concert històric gravat en directe, que se suma a la llista de cites que ja han passat a la retina dels quals hem pogut veure'ls sobre un escenari, i recordem moments que ja són històriques com els enormes concerts celebrats en Vinya Rock o Festimad, esgotant entrades en Razzmatazz (Barcelona) i AquaLung (Madrid), davant milers de seguidors en Bogotá (Colòmbia) o esgotant les entrades en la seva última presentació a Madrid. Amb una posada en escena mil·limètricament calculada, fent una vegada més història. La gira que acompanya a ?Viure Per a Contar-lo? els ha col·locat en el cim dels shows que es poden veure en qualsevol racó del planeta. Una compenetración i qualitat de so molt difícil de poder igual en l'oferta de grups del gènere. En el temps en el qual s'ha gestat el seu últim treball, Violadors han col·laborat en el disc en solitari de produccions de R de Rumba, el científic del Funk, que va lliurar en 2004, una superproducció on van participar Tote King, Frank T, Zatu, La Mala, El Germà L o Pressió entre uns altres, i on lluny de ser un disc de transició, serveix per a chequear l'estat de salut de l'escena sota el bisturí del cirurgià que millor sap disseccionar el Jazz i el Funk de forma versàtil, per a diferents personalitats, Rumba. En plena forma, com es va demostrar en l'única espectacular presentació a Saragossa, on van compartir cartell amb el mismísimo George Clinton. I on van realitzar una experiència única, compartint escenari amb la banda saragossana NdeNo, que els va acompanyar en una manera distinta i més guitarrera d'interpretar el seu repertori.Com avenç a la seva volta, la publicació del maxi ?Viure Per a Contar-lo? / ?Fent el Nostre?, amb remezclas inèdites ja bat records de venda i serveix de preàmbul a un dels retorns més espectaculars que es recorden. Superant expectatives, entusiasmant fins i tot a les seves detractors i rezumando contundència, la publicació de ?Viure Per a Contar-lo? és una fita. Per primera vegada un grup de Hip Hop entra directament en el nombre uneixo de les llistes de vendes del país, disc d'or en una setmana. Incontestables, ?fent història amb un bany de rimes? i demostrant que sense el suport de les radiofórmules, ni els mitjans massius i solament elevats per una legió de fidels seguidors, és suficient per a convertir-se en un fenomen que ja transcendeix de les coordenades estrictament del Hip Hop. Violadors del Vers es calibra a nivell europeu, com un dels grans grups del vell continent. Parlen el seu propi idioma. El Rap és la seva arma i les rimes les seves aliades, mostrant les formes als ritmes, pastant silabas, doblegant consonants i picant vocals, no hi ha límits en el seu mètrica i mentre hagi món, hi ha alguna cosa que contar, per a això cal viure per a contar-lo. No necessiten que es parli d'ells per a saber que són els millors. Pura aritmètica en el ritme i la rima. ?Vuit Línies?, ?Viure Per a Contar-lo?, ?Neda Més? o?Filosofia i Lletres? (amb el seu homenatge a George Clinton) són solament alguns exemples inclosos en ?Viure Per a Contar-lo?, el seu últim disc fins a la data. Cada paraula és una pedra, una història amb cada segon estudiat per a rebregar el beat. Esculpint el rap a imatge i semblança seva, no hi ha qui els contesti en la llengua de Cervantes. Líric és el MC més disciplinat que existeix en castellà, rei de l'estil fent logaritmes verbals, comunicador de cor. Amb Kase O no existeix competició, és el missatge, els seus propis versos s'agenollen davant l'essència del seu origen, falten lletres. El millor rimador del bombo-clap i Hate cridant a les coses pel seu nom, mag de la rima, autobiógrafo sagnant, no existeixen regles creades per als seus versos, no té límits. Són el Hip Hop. Violadors del Vers són una família on no cal oblidar als quals participen en aquesta història dia després de dia menjo Rebel, Ramón Alconchel o la gent darrere de la seva línia de roba i botiga, Comun20 o la seva segello Rap Sol, on han gravat els seus respectius debuts Xhellaz i El Sr. Rojo. Una vida en el rap. És la llei i punt.
Componentes:
R de Rumba
Kase'0
Hate
Lirico
Si voleu anar una pàgina amb la seva discografia clicau aquí.
Editat per darrera vegada per Milsen el Dg Nov 16, 2008 10:56 pm, editat 13 cops en total